17.11.2017

rajnet

   

rubriky

Region
Města a obce
Turistický servis
Ochrana přírody
Památky
Tipy na výlet
Cykloservis
Zajímavosti
Představujeme
Lidé
Historie kraje
Názory
Odjinud
Rozhovory
Různé
Redakční zprávy
Archiv článků

RajNet

Redakce
Ikonka RajNetu
Napište nám
Hlavní stránka
Archiv článků

Turist. informace

INFOCENTRA
MUZEA v regionu
DOPRAVA

HRADY

Valdštejn
Kost
Trosky
Valečov
Frýdštejn
Rotštejn
Bradlec
Kumburk

ZÁMKY

Mnichovo Hradiště
Dětenice
Humprecht
Hrubý Rohozec

RajNet - Český ráj

Rajnet on-line

Rajnet si nyní čtou lidé.

Počet přístupů

60213

audity

RajNet

Nastavit RAJNET jako startovací stránku. Nastavit na start

Nastavit RAJNET do oblíbených položek. Do oblíbených

novinky e-mailem

Výpis komentářů k článku : Cykloturistika s otazníky – II.

Re: Re: Riegrova stezka a vedeni kola [ODPOVĚDĚT]
Roman Bém - 21.4.2004 23:55:25
Milý Petře, mohu Vás ujistit, že samotný fakt povolení nebo nepovolení "bikerové turistiky" jak tuto činnost hezky nazýváte, má nulový, nebo téměř neměřitelný vliv na plošné využívání daného prostoru skutečnými adrenalinovými jezdci. Poměrně hodně se v bikerské komunitě pohybuji a mohu potvrdit, že pokud se některým z nich zachce, prostě si dotyčný úsek projedou. Za pět minut. Pak si je můžete honit. Nehodnotím, pouze konstatuji. Naproti tomu LINIOVÉ zatěžování komunikací (ale i pěšin) běžnou cykloturistikou představuje velmi odlišný druh zátěže. Poškození suťových lesů, vegetace vázané na skalní biotopy atp. si tady skutečně představit nedokáźu. Leda snad.. cykloturista padá z kola..letí..pak obličejem ryje v suti a vyrývá přitom mladé semenáčky v suťovém lese ... zatím jeho drahý bicykl, než se roztříśtí o místní fylityckou horninu, likviduje téměř kompletní populaci lomikamenu trsnatého. Asi tak. A kdypak se sejdem na ty kempy na Klokočkách a Drábovně ??? rb
Re: Re: Riegrova stezka a vedeni kola [ODPOVĚDĚT]
I. Laengsfeld - 21.4.2004 23:45:26
Pane Jenc, tohle je ten problem. Kola tam proste nesmi a basta, ale poradny argument? Zadny racionalni nenajdete, obavam se. Krome obecnych duvodu ohrozeni rodinek s detmi resp. dalsich svatecnich chodcu neukaznenymi cyklisty - coz neni ale zadne specifikum statni prirodni reservace. To rikam jako patriot toho kraje, prolezl jsem asi vsechna tamni strma postranni udolicka (ono se to vlastne nesmi..., sve stare kolo jsem obvykle schoval v lese :-) pricemz mnoha z tech udolicek a strmych strani lezicich mimo reservaci jsou nepochybne prirodovedne zajimavejsi. Statni ochrana prirody by misto buzerovani cyklistu mela, podle meho nazoru, v takovychto mistech spis bojovat s poslednim dedictvim barona Liebiga - ktery promenil nejhezci useky rek kraje ve vyschla koryta zaplnena v spis odpadky, nez vodou. Tehda to bylo jiste pokrokove - vyuzit levne nabizejici se vodni sily - ale dnes v tom pokracovat je podle mne barbarstvi nesrovnatelne vetsi nez to, kdyz adrenalinovy cyklista prejede par sasanek bilych ci zlutych, nejaky ten mokrys vstricnolisty popr. hrachor lechu (tech tam ale stejne moc neni, ty maji radsi vapenec)...
Re: Riegrova stezka a vedeni kola [ODPOVĚDĚT]
P. Jenč - 21.4.2004 22:54:02
Nejsem botanik ani člověk detailně znalý problematiky ochrany přírody v prostoru mezi Spálovem a Semily (např. možného rizika škod na zdejší květeně), jen chápu předmět vzniku rezervace a přírodní památky. Možné důsledky, které by s sebou povolená bikerová turistika v těchto terénech mohla přinést, si však také docela dobře dovedu představit (někdy je až neuvěřitelné v jak obtížně přístupných místech lze na adrenalinového cyklistu narazit). Osobně jinak proti kolům nic nemám. Co se týče CHKO Český ráj, své názory (i zkušenosti) jsem zde formou komentářů prezentoval myslím dostatečně.
Re: Re: Cykloturistika s otazníky [ODPOVĚDĚT]
Gilles - 21.4.2004 20:29:07
Pro p.Berana je muj predchozi prispevek.
Re: Cykloturistika s otazníky [ODPOVĚDĚT]
Gilles - 21.4.2004 20:26:20
Vy jste cyklista ?!!! To povidej nekomu jinymu... A zvonek taky nemam, radsi pribrzdim a reknu pustite me? A podekuju. Zvonek jaksi neni komunikace a ta je mezi cyklisty a chodci nejdulezitejsi. Mimochodem se na me pesi jeste usmeji. A pokud jde o tu trasu, co popisujete, obcas tam jedu taky...by me zajimalo, co tam ponicim vic nez chodci, kdyz tam jedu aniz bych kdekoliv zablokoval kolo (a tak jezdim)... Je videt, ze cyklista nejste, protoze pokud cyklista jede s rozumem, prirode neublizi. Je to jen o umeni se chovat, ktery je lidem (vsem, jen nikoliv cyklistum)cizi.
Riegrova stezka a vedeni kola [ODPOVĚDĚT]
I. Laengsfeld - 21.4.2004 17:41:52
Ad "zejména vzácná skalní flóra aa zbytky přirozených lesů na svazích": Pane Jenc, je tam jedna opravdu velmi pekna, mohutna staleta jedle asi 100 m nize pod Mysi skalou (tam cykliste nechodi :-)jinak s tou vzacnou vegetaci primo na Riegrove stezce by mne to opravdu zajimalo. Ja ty knihy co o nich pisete vlastnim, byl jsem tam vice nez stokrat (bydlim nedaleko) a zadne cenne vegetace, kterou bych mohl vedenim (ale ani jizdou) kola znicit si opravdu nejsem vedom, prosim kdyz tak mne opravte a doplnte! Myslim, ze to tam bude floristicky podstatne chudsi nez jsou (nechranene :-) oblasti trochu vic na sever, kde je ve svazich obcas i vapenec. A trvam na tom, ze nepomerne nejvetsi devastaci teto prirodni reservace je skutecnost, ze elektrarna pri nizsim stavu pobira veskerou vodu z reky.
Re: Re: Re: A co vedení kola v kritických usecích [ODPOVĚDĚT]
P. Jenč - 21.4.2004 17:00:38
K údolí Jizery mezi Spálovem a Semily - budu velmi stručný a odkážu Vás na publikaci o chráněných územích ČR, konkrétně svazek Liberecko (před dvěmy lety vydala Agentura ochrany přírody a krajiny ČR). S pozdravem P.J.
Re: Re: Re: A co vedení kola v kritických usecích [ODPOVĚDĚT]
Roman Bém - 21.4.2004 10:30:24
Máte pravdu, že s vedením kola někdy bývá problém. Na Šumavě jsem měl spor s ochranářem, když jsem kolo vedl po "zakázané" cestě. Překvapivě ho neuspokojilo, ani když jsem kolo nesl na rameni... Vidím "necyklistické" pouźívání kola ve dvou rovinách , právní a praktické. Pokud jde o tu první, bude asi nutné získat respektovatelné právní stanovisko, aby bylo jasné,jaké jsou požadavky zákona (zda člověk vedoucí nebo nesoucí bicykl stále ještě "vykonává cyklistiku"). Osobně se domnívám, že na zádech můžete nosit tŕeba klavír, a pokud tím nepoškozujete kvétenu, nebo skalní mikroreliéf, je to z hlediska zákona 114/92 v pořádku. Nejsem ale právník. V praxi pak často vidíte, že logické vedení cyklovýletu je znemožněno maličkým úsekem zakázané stezky. Viděno selským rozumem, není důvod, proč zde kolo nevést nebo nenést. Hloupost je ale určitě tahat kolo na zádech do skalních měst. Vyřešily by to snad "úschovny", ale je nutné si uvédomit možné problémy s právní odpovědností (ceny mnoha kol převyšují cenu ojetého osobního automobilu). Přednesu problém paní dr. Maierové, která šéfuje Sdružení Český Ráj, a řešit by se to mělo určitě i na avizovaných "seminářích" se správou CHKO. Roman Bém
Re: Re: A co vedení kola v kritických usecích [ODPOVĚDĚT]
I. Laengsfeld - 20.4.2004 23:46:35
Pane Jenc, ja tu casovou posloupnost staveb v udoli Jizery samozrejme znam, jakou ze vzacnou vegetaci by tam ale cykliste na ceste nicili?!? Od ochranaru bych cekal, ze budou treba bojovat za dodrzovani zakona (nepochybne je takovy) o odpousteni proporcionalniho mnozstvi vody do koryta Jizery (navic ve statni prirodni reservaci ;-) nez ze budou rozhodovat o tom, zda je mozno vest kolo po kamenite ceste ci nikoliv...
Re: Cykloturistika s otazníky [ODPOVĚDĚT]
RaM - 20.4.2004 10:34:51
ohledně technických požadavků na jízdní kola bych doporučoval prostudovat přílohu č.13 k vyhlášce č.341/2002 Sb.
Re: A co vedení kola v kritických usecích [ODPOVĚDĚT]
P. Jenč - 19.4.2004 1:32:21
Vedení kola nebo jeho přenesení přes přakážku je přeci jen odlišné od provozování masové cyklistiky. V potaz je nutno brát i citlivost přírodního prostředí, např. choulostivý nestabilní povrch běžný pro pěšiny pískovcových skalních měst a roklí (písčitá půda, tenký humózní kryt skal) či lokality ohrožených druhů rostlin v bezprostřední blízkosti turisticky frekventovaných cest. Jinak Riegrova stezka mezi Spálovem a Semily není součástí CHKO Český ráj (!), konkrétně se jedná o přírodní rezervaci "Údolí Jizery u Semil a Bítouchova" a přírodní památku "Galerie". PR byla vyhlášena v roce 1951, PP až v r. 1990. Předmětem ochrany jsou zde zejména vzácná skalní flóra a zbytky přirozených lesů na svazích. Tunely pro železnici zde byly vytvořeny podstatně dříve - v polovině 19. století. Podobně k prostřílení jen 1 m široké soutěsky (v délce 80 m) došlo v 19. století, roku 1870, protože při zvýšených průtocích zde docházelo ke vzdutí hladiny a voda zaplavovala Semilskou kotlinu. Nyní si porovnejte data -nikoli nejprve vyhlášení maloplošných chráněných území a následně zásah do krajiny (technické stavby), nýbrž tomu bylo naopak...
Pardon [ODPOVĚDĚT]
I.L. - 18.4.2004 13:26:38
Za nechtenou duplikaci textu, nejak mi zrovna zlobilo spojeni
A co vedení kola v kritických usecích [ODPOVĚDĚT]
I. Laengsfeld - 18.4.2004 13:23:20
ak je to vlastne s vedenim kola v mistech cyklistum zakazanych? Je to pripustne - nebo je i tohle pokutovatelne? Takova Riegrova stezka - vlak tam smi, reku do podzemi je mozno celou odcerpat (a tim tu partii v podstate znicit) ale vest kolo tam nelze? To musi turista ze Semil do Brodu jet pouze po statni silnici? (Jiste, muze jet pres Cimbal ci naopak pres Zahori, ale proc by se nemohl i on projit po kamenite stezce mezi Semily a Spalovem?) Jak je to vlastne s vedenim kola v mistech cyklistum zakazanych? Je to dle spravy CHKO pripustne - nebo je i tohle pokutovatelne? Takova Riegrova stezka (ted si sice neuvedomunji, zda formalne jiz patri do CHKO)- vlak tam smi, reku do podzemi je mozno celou odcerpat (a tim tu partii v podstate znicit) ale vest kolo tam nelze? To musi turista ze Semil do Brodu jet pouze po statni silnici? Jiste, muze jet pres Cimbal ci naopak pres Zahori, ale proc by se nemohl i on s kolem (jet se tam stejne vetsinou ani neda) projit po kamenite stezce mezi Semily a Spalovem?
Re: Cykloturistika v CHKO Český ráj [ODPOVĚDĚT]
Petr Ježek st. - 18.4.2004 1:08:26
Spousta slov a záplava ideologických floskulí má zakrýt to podstatné. Ochranáři rozmístili 200 zákazů, z nichž většina je zřejmě nezákonná. Navíc to pravděpodobně neprojednali s obcemi. Zákazům se proto nyní říká informační cedule (... a zákonům začneme asi říkat "nezávazná přátelská doporučení"). Když na to lidé poukážou, je to "uměle a zcela záměrně vyvolaná kampaň". Ani slovo o vlastní chybě - přesvědčení o tom, že jenom já vím co je dobré pro přírodu a ostatní jsou banda nevzdělanců. Povšimněte si také dalšího totalitního výraziva: "na četné výzvy obyvatel a návštěvníků, současná hysterie, rozhodnout se na kterou stranu se přikloníme..." Ohánět se zájmy ochrany přírody, sekýrovat přitom občany, nerespektovat zákony a ještě mlžit, tak to je cesta do totalitního pekla. Nerad bych to znovu zažíval. Proto je strašně dobře, že se lidi ozvali. Petr Ježek st.
Re: Cykloturistika v CHKO Český ráj [ODPOVĚDĚT]
Honza - 17.4.2004 19:08:19
Vážená paní doktorka, nechci pou žívat ostrých slov jako jsou lež nebo nepravda. Rekněme, že pouze velmi hustě mlžíte. Dle mého názoru za celou hysterii stojí SCHKO Český ráj, rozmístění je naprosto nekoncepční a na mnoha místech v rozporu se současnými právními předpisy. Jak jste si myslela, že zareagují cyklisté na to, kdy pro ně prakticky uzavřete celý Český ráj. Z Vaší formulace "jedná se řádově o několik kilemetrů..." Vám vypadla číslovka desítky možná i stovky. Měla byste si uvědomit, že celá tato akce představuje take nesmírné plýtvání penězi a to penězi všech daňových poplatníků, kolika si stála instalace jedné takové cedule? Nejsem adrenalinový jezdec na horském kole, jsem místní člověk, který Český ráj má velmi rád a odpadky, které během roku ve Skaláku i na jiných místech sezbírám, především po pěších turistech, se dají počítat během roku řádově na několik kil ... :-) S pozdravem chraňme kulrurní krajinu Českého ráje Honza
Nadpis [ODPOVĚDĚT]
L. Sluka - 16.4.2004 21:55:50
         Všichni se asi shodneme v tom, že turistika i cykloturistika v Českém ráji dospěly do stádia, kdy jsou na hranici únosnosti. Jistě se také shodneme v tom, že bezohlední cyklisté jsou nežádoucí (a to nejen v Českém ráji). Jistě se shodneme i v tom, že je vhodné a potřebné cyklisty na některých místech nasměrovat tak, aby si co nejméně vadili s pěšími turisty, ale zejména, aby neškodili přírodě. Domnívám se však, že takovou změnu nelze docílit naráz a tím méně jednorázovým rozmístěním 200 (?) cedulí po celém Českém ráji. Jistě se také shodneme na tom, že zákazové cedule by měly být rozmístěny výhradně na potřebných místech, tedy tam, kde dochází k poškozování přírody. Cedule však jsou rozmístěny i na komunikacích, po kterých jezdí traktory a jiná technika a v okolí jsou jen pastviny, kde se každoročně pasou krávy (mohu doložit!!!). Co tady chtějí úředníci z CHKO chránit? Štěrk na komunikaci? Z uvedeného dle mého názoru vyplývá, že CHKO nemá v podstatě žádnou krátkodobou ani dlouhodobou koncepci a věci řeší jen tak narychlo, bez zvážení dalších souvislostí. Již mnoho let jsou v prodeji turistické mapy a cyklomapy s vyznačením tras. Co má dělat cykloturista, který jede podle oficiální mapy kterou si koupil, ale ve skutečnosti narazí na zákazové cedule, které tam však podle mapy nemají být?? Jak bude reagovat český cykloturista? A jak cizinec? Ještě jedna poznámka : na jedné straně úředníci ze Správy CHKO Turnov hořekují nad tím, že počty turistů a cykloturistů jsou v Českém ráji již neúnosné. Na druhou stranu jiní úředníci z Turnova (ale i např. z Jičína) objíždějí veletrhy cestovního ruchu a lákají do Českého ráje další tisíce a tisíce turistů. Úsudek si udělá jistě čtenář sám.
Re: Cykloturistika s otazníky [ODPOVĚDĚT]
Jan Štěpánek - 16.4.2004 15:11:58
Pane magistře, jsme na tom asi podobně. Po Českém ráji se toulám už přes padesát roků. V posledních letech především mimo sezónu, protože nehci přijít o svůj vzpomínkový optimismus. Špatným zážitkům se nevyhnete ani pěšky, ani na kole. Slušnost a ohleduplnost zřejmě nejsou v módě. Vadí mi ale apriorní osočování jedné skupiny návštěvníků a jsem přesvědčen, že rušení cyklotras situaci ještě zhorší. Ostatní se pokusím ještě jednou sepsat a zveřejnit. Jan Štěpánek
Cykloturistika s otazníky [ODPOVĚDĚT]
Mgr. Miroslav Beran - 16.4.2004 9:22:51
Vlastním horské kolo a rád na něm jezdím do přírody. Přesto jsem pro daleko tvrdší opatření proti cyklistickým "suverénům", kterým "patří celý svět". Mám totiž nedobré osobní zkušenosti jako pěší návštěvník Českého ráje. Několikrát jsem viděl sjíždět cyklisty od Valdštejna pěší stezkou k Pelešanům. V jednom případě - těsně po hradem - utrpěl cyklista kotrmelec při sjíždění strmého úseku. (Nejsem sadista, ale pocítil jsem zadostiučinění...) V dalším případě jsem nevěřil svým očím, když mládenec jel touto pěšinou tak rychle, že musel použít stráň jako klopenou zatáčku. Jindy jsem šel z Kacanov do jezírek ke Konicím, abych si užil "oblasti ticha". Málem jsem nestačil uskočit, když se po stezce přehnala kavalkáda cyklistů. Zajímavým problémem je také výbava kol, většinou postrádají zvonky k upozornění "pěšáků". To mne dost irituje, protože na jedné straně cyklista zakoupí kolo za mnoho tisíc korun, ale pak už "chuděra" nemá 50 korun na zakoupení zvonku. (Ono to jistě není z chudoby, ale z lhostejnosti až arogance k pěším turistům). Jsem přesvědčen, že dopravní policie je naprosto tolerantní k výbavě jízdních kol, která nejezdí jen přírodou, ale i po komunikacích, kde zvonek patří mezi povinnou výbavu. Nevím, nakolik je reálně stavět na ryze pěších stezkách zábrany, které by znechutily cyklopirátům život. Oni by tyto zábrany asi ničili nebo objížděli mimo stezku, a tak by ničili přírodu ještě více... Mgr.Miroslav Beran.
Světové dědictví [ODPOVĚDĚT]
I.Laengsfeld - 16.4.2004 8:39:53
Vazena pani doktorko, nejsem pritelem adrenalinovych jezdcu riticich se krajinou bez jakehokoliv hlubsiho zajmu o ni - ale argumentaci (tak oblibenou "ekology" vseho druhu ;-)typu "stranicky sjezd rozhodl, nejvyssi svetovy organ pozaduje, jiz vlada Antonina Zapotockeho ..." rozdmychate, obavam se, opravnene vasne. Myslim, ze sprava krajinne oblasti by mela spis premyslet, jak krajinu zvelebit a pripravit na zvyseny napor navstevniku (treba i stavbou novych rybniku a jinych atrakci, ale take predevsim kvalitnich zpevnenych cest) nez jenom zakazovat, zakazovat, zakazovat... a pri reseni zcela konkretni lokalni situace (proc cesta zde a ne tam) misto vecne diskuse nad podrobnou mapou a snahou najit vychodisko mezi ruznorodymi zajmy se jen alibisticky odvolavat na zavery poslednich svetovych sjezdu prislusnych byrokratu... S hesly "Nejhorsi kontaminaci zivotniho prostredi je kontaminace hlouposti a byrokrastickou zvuli" "Clovek neni mene svobodnou bytosti nez zvire, a to ani za ceduli CHKO" Vam preji pekny den velkeho na strane lidi kteri maji sice prirodu radi, ale
Cykloturistika v CHKO Český ráj [ODPOVĚDĚT]
RNDr. Lenka Šoltysová - 16.4.2004 1:56:01
Současná hysterie vyvolaná milovníky horských kol v kontextu s umístěním informačních cedulí na stezkách v Chráněné krajinné oblasti Český ráj s názvem STEZKA POUZE PRO PĚŠÍ je jen další ukázkou nepochopení, netolerance a prosazování zájmů jedné skupiny nad zájmy ostatních. Cykloturistika v Českém ráji se stala v posledních třech letech fenoménem, který určitě nikdo nepředpokládal. Koncem 90. let byly na území CHKO vyznačeny cyklotrasy ve spolupráci se Správou CHKO Český ráj. Součástí bylo i umístění řady cyklozábran a cedulí s přeškrtnutým kolem na pěších turistických trasách. V roce 2000 Sdružení Český ráj bylo iniciátorem podání žádosti o nominaci Českého ráje na Seznam světového dědictví UNESCO. V rámci této nominace se Český ráj stal středem zájmu cestovního ruchu. Sdružení i Správa nechaly zpracovat desítky studií, které analyzovaly nejen potenciál Českého ráje jako turistického regionu, tak především navrhly Strategii rozvoje trvale udržitelného cestovního ruchu v Českém ráji. Jednou ze studií byla i Optimalizace turistických a cykloturistických tras. V listopadu roku 2003 Správa CHKO Český ráj po řadě konzultací, na četné výzvy obyvatel, majitelů pozemků, hospodářů a návštěvníků Českého ráje nechala obnovit zničené cyklozábrany a původní cedule nahradila novými. Při jednáních na začátku roku 2004 o stabilizaci cyklotras skutečně Správa CHKO doporučila nejkritičtější úseky značených cyklotras přehodnotit a navrhla i jejich přemístění do míst, kde by nedocházelo k závažným zásahům do přírodního prostředí. Řádově se jedná jen o několik kilometrů. Protože nedošlo k dohodě, Klub českých turistů odložil přeznačení cyklotras. Je velmi smutné, že v době, kdy by na zasedání Centra světového dědictví UNESCO se mělo rozhodovat o přijetí Skalních měst Českého ráje na prestižní Seznam, tak je uměle a zcela záměrně vyvolána kampaň proti Správě CHKO. Celé 20. století bylo tím nejkritičtějším obdobím pro přírodu. Jsme svědky mizejícího přírodního dědictví rychlostí, která děsí. Moc dobře víme jaké důsledky měly, mají a budou mít naše činy. My všichni rozhodneme o budoucí podobě Českého ráje, o tom co zanecháme budoucím generacím. Právě rozhodnutí o ochraně krajiny a přírody Českého ráje již v roce 1955 by nám mělo ulehčit, na kterou stranu se přikloníme.

Přidat komentář


***


Český ráj : Název Český ráj vznil přibližně kolem roku 1870 v Lázních Sedmihorkách nedaleko Turnova. Mezi tehdejší lázeňské hosty patřívali přední představitelé českého kulturního a společenského života.  Tito vlastenci, prodchnuti doznívajícím národním obrozením a romantismem té doby, vyjádřili svůj obdiv okolí Sedmihorek a nazvali je Českým rájem. Tento romantický název se stal tak oblíbeným a vžil se natolik, že se stal turistickým pojmem pro celou rozsáhlou oblast severovýchodních Čech



RajNet - vydává redakce.        -