28.3.2024

rajnet

   

rubriky

Region
Města a obce
Turistický servis
Ochrana přírody
Památky
Tipy na výlet
Cykloservis
Zajímavosti
Představujeme
Lidé
Historie kraje
Názory
Odjinud
Rozhovory
Různé
Redakční zprávy
Archiv článků

RajNet

Redakce
Ikonka RajNetu
Napište nám
Hlavní stránka
Archiv článků

Turist. informace

INFOCENTRA
MUZEA v regionu
DOPRAVA

HRADY

Valdštejn
Kost
Trosky
Valečov
Frýdštejn
Rotštejn
Bradlec
Kumburk

ZÁMKY

Mnichovo Hradiště
Dětenice
Humprecht
Hrubý Rohozec

RajNet - Český ráj

Rajnet on-line

Rajnet si nyní čtou lidé.

Počet přístupů

3046

audity

RajNet

Nastavit RAJNET jako startovací stránku. Nastavit na start

Nastavit RAJNET do oblíbených položek. Do oblíbených

novinky e-mailem

reklama


www.ceskyraj.info  - Ubytování v Českém ráji
www.primadovolena.cz - Ubytování v České republice 

Vyšlo: 21.3.2005 Rubrika: Tipy na výlet

Nostalgické jízdy na zubačce a v okolí v roce 2005
     V roce 2005 jsme pro Vás připravili nostalgické jízdy na ozubnicové trati Tanvald – Kořenov – Harrachov a v okolí. Vlaky povezou parní, unikátní motorové ozubnicové lokomotivy či historické motorové vozy. Řazen v nich bude bufetový vůz, kde si budete moci dopřát drobné občerstvení, koupit upomínkové předměty, pohlednice apod. Doprovod vlaku budou zajišťovat průvodčí v dobových uniformách. (Aktualizováno 30.3.2005)

 

Ozubnicová trať

TANVALD – KOŘENOV - HARRACHOV

     V roce 1902 byla otevřena nejstrmější a jediná ozubnicová trať v České republice. Pomocí dvoupásové ozubnice Abtova systému překonává na sedmi kilometrech mezi Tanvaldem (466 m.n.m.) a Kořenovem (701 m.n.m.) výškový rozdíl 235 metrů. Na trati jsou tři ozubnicové úseky o celkové délce 4,43 km. Na nejdelším z nich, mezi Dolním Polubným a Kořenovem, je i největší sklon 58 promile.

     Trať, postavená společností Liberecko – jablonecko – tanvaldské dráhy (RGTE), sloužila ke spojení průmyslově vyspělé oblasti Liberecka s hornoslezskou uhelnou pánví. Vlastní stavební práce probíhaly v letech 1899 až 1902 a prováděla je berlínská firma Vereinigte Eisenbahnbau und Betriebsgesellschaft. V horském terénu bylo nutné postavit řadu mostů, náspů, zářezů a v tvrdé žule prorazit čtyři tunely o celkové délce 1413 metrů. Nejdelší Polubenský, mezi Kořenovem zastávkou a Kořenovem, měří po rekonstrukci 940 metrů.

     Provoz na trati zahajovaly tři parní lokomotivy řady 404.0, které vyrobila lokomotivka ve Florisdorfu. Se stoupajícím množstvím zátěže se začalo uvažovat o elektrizaci tratě. Nakonec však byl elektrizován pouze pruský úsek Kořenov – Jelení Hora (tehdy Hirschberg). První vlak tažený elektrickou lokomotivou přijel do Kořenova 15. 2. 1923. Provoz na české straně zajišťovaly i nadále parní ozubnicové lokomotivy.

     Po válce došlo k zastavení provozu mezi Kořenovem a Szklarskou Porębou. V letech 1958 až 1962 probíhala náročná rekonstrukce tratě Tanvald – Kořenov. Původní parní lokomotivy nahradily čtyři nové motorové ozubnicové lokomotivy řady T 426.0, které vyrobila firma SGP Wien. V roce 1963 začaly vlaky z Tanvaldu jezdit přes 28 metrů vysoký Jizerský viadukt a 280 metrů dlouhý tunel do zastávky Harrachov, která byla získána výměnou území s Polskem. O dva roky později, v roce 1965 byly na osobních vlacích nehospodárné ozubnicové lokomotivy nahrazeny adhezními motorovými vozy řady M 240.0, které vyrobila Vagónka Studénka.

     V roce 1988 byl na trati Tanvald – Kořenov zastaven pravidelný ozubnicový provoz. Dožívající “zubačky” nahradily moderní adhezní lokomotivy řady T 466.3 (743), které speciálně pro tuto trať vyrobila lokomotivka ČKD Praha. V roce 1992 byla ozubnicová trať Tanvald – Kořenov prohlášena za kulturní památku ČR. Ani to ale nezabránilo celkové devastaci tratě, která se ocitla na okraji zájmu Českých drah. V září 1997 byla na této trati dokonce zastavena i osobní doprava. K jejímu obnovení došlo 24. května 1998 Jizerskou dráhou. Od prosince 1998 trať opět provozují České dráhy.

Projížďka “perlou našich železnic” nabízí v každém ročním období nezapomenutelné pohledy na překrásné přírodní scenérie a dává nám možnost poznat dovednosti našich předků, kteří tuto trať stavěli před více než sto lety bez vymožeností dnešní doby.

     V roce 2005 jsme pro Vás připravili nostalgické jízdy na ozubnicové trati Tanvald – Kořenov – Harrachov a v okolí. Vlaky povezou parní, unikátní motorové ozubnicové lokomotivy či historické motorové vozy. Řazen v nich bude bufetový vůz, kde si budete moci dopřát drobné občerstvení, koupit upomínkové předměty, pohlednice apod. Doprovod vlaku budou zajišťovat průvodčí v dobových uniformách.

     Ve zvláštních vlacích bude platit tarif vyhlášený Železniční společností Tanvald o. p. s.. Odbaveni budete historickými lepenkovými jízdenkami přímo ve vlaku. Větší skupiny prosíme, aby si místa předem rezervovaly na e-mailu: info@zubacka.cz. V případě Vašeho zájmu jsme schopni zajistit i zvláštní vlaky na objednávku v trasách a v časových polohách dle Vašeho přání. Bližší informace naleznete na internetu http://www.zubacka.cz či v Infocentru Tanvald, tel: 483 394 193.

Přijďte se svézt! Těšíme se na Vás!

 

TERMÍNY NOSTALGICKÝCH JÍZD

7. V. 05 Zubačkou na pouť do Desné

Zvláštní vlaky s ozubnicovou lokomotivou a historickým motorovým vozem u příležitosti pouti v Desné.
Trasa: Plavy/Smržovka – Desná, Tanvald – Harrachov a zpět
Vozidla: T 426.003, M 240.021, vozy Balm

11. a 12. VI. 05 Oslavy 100. výročí povýšení Tanvaldu na město, 130 let železniční trati Tanvald – Železný Brod

Zvláštní vlaky s parní, ozubnicovými lokomotivami a historickými motorovými vozy k výročí města a železniční tratě. Slavnost u nádraží v Tanvaldě s bohatým kulturním programem. Jízdy historických drezín. Výstava železničních vozidel

Trasa: Tanvald – Liberec a zpět, Tanvald – Harrachov a zpět, Tanvald – Železný Brod a zpět
Vozidla: 464.202, T 426.001, T 426.003, M 240.021,
DESIRO (Vogtlandbahn – VIAMONT),
vozy Balm, vozy Baa, historické drezíny

16. VII. 05 Na pivní slavnosti do Svijan

Zvláštní vlak vedený historickým motorovým vozem na pivní slavnosti do Svijan.
Turnov žst. – Svijany a zpět doprava autobusem pořadatele
Trasa: Tanvald – Jablonec n. N. – Liberec – Turnov a zpět
Vozidla: M 240.021

23. VII. 05 Víkend na zubačce - 2. harrachovské pivní slavnosti

Zvláštní vlaky s ozubnicovou lokomotivou na pivní slavnosti do Harrachova. Doprava od nádraží do areálu sklárny a minipivovaru Novosad a syn bude zajištěna výletním vláčkem.
Trasa: Liberec – Jablonec n. N. – Tanvald – Harrachov a zpět
Vozidla: T 426.003, 742 (VIAMONT), vozy Balm, výletní vláček

 13. VIII. 05 Víkend na zubačce

Zvláštní vlaky s ozubnicovými lokomotivami, zvláštní parní vlaky Kořenov – Harrachov. Odhalení pomníčku strojvedoucímu Wilhelmu Bienertovi. Vystoupení country skupiny a jízdy historických drezín na nádraží v Kořenově.
Trasa: Tanvald – Kořenov a zpět, Kořenov – Harrachov a zpět
Vozidla: 310.0134, T 426.001, T 426.003, M 240.021, 743.010-1,
vozy Baa, vozy Balm, historické drezíny

20. a 21. VIII. 05 Oslavy 100. výročí povýšení Smržovky na město, letní slavnost Eurion

Zvláštní vlaky s parními lokomotivami, historickým motorovým vozem a moderní motorovou jednotkou. Jízdy historických drezín na nádraží ve Smržovce. Bohatý kulturní program na náměstí.
Trasa: Liberec – Tanvald a zpět, Smržovka – Josefův Důl a zpět
Vozidla: 354.195, 434.1100, M 131.1, historické drezíny, REGIOSPRINTER (Vogtlandbahn – VIAMONT), vozy Bai

10. IX. 05 Víkend na zubačce –Tanvaldské podzimní slavnosti

Zvláštní vlaky s ozubnicovou lokomotivou a historickým motorovým vozem u příležitosti městských slavností. Doprava od nádraží ke sportovní hale bude zajištěna historickým autobusem
Trasa: Tanvald – Harrachov a zpět, Tanvald a okolí
Vozidla: T 426.003, M 240.021, vozy Balm, historický autobus

17. IX. 05 Na mělnické vinobraní

Zvláštní historický vlak na vinobraní do Mělníka
Trasa: Jablonec n. N. - Tanvald – Turnov – Mělník a zpět
Vozidla: M 240.021

1. X. 05 Víkend na zubačce – Babí léto 2005

Zvláštní vlaky s ozubnicovou lokomotivou a historickým motorovým vozem. Exkurze do skláren a minipivovaru Novosad a syn v Harrachově. Doprava od nádraží bude zajištěna výletním vláčkem
Trasa: Tanvald – Harrachov a zpět
Vozidla: T 426.003, M 240.021, vozy Balm

 ZMĚNA PROGRAMU VYHRAZENA.

Naši partneři

Jizerská dráha; Liberecký kraj; město Smržovka; město Tanvald; obec Jesenný; obec Kořenov; obec Plavy; obec Zlatá Olešnice; OLPAS Moravia Krnov s.r.o.; Pivovar Svijany a.s.; VIAMONT a.s.

 NASAZOVANÁ VOZIDLA

 Historické motorové vozy

“Singrovka” M 240.021 – 7. V., 11. a 12. VI., 16. VII., 13. VIII., 10. a 17. IX., 1. X. 05

Rok výroby: 1963. Výrobce: Vagónka Studénka.
Nasazení na trati Tanvald – Harrachov : v letech 1965 – 1990.
Dnešní umístění: Tanvald

“Hurvínek” M 131.1 – 20. a 21. VIII. 05

 Rok výroby: 1948 – 1956
Výrobce: Tatra Kopřivnice
Na tratích tanvaldských tratích byly provozovány do roku 1981.

Motorové lokomotivy

“Kocour” 742 VIAMONT – 23. VII. 05

Rok výroby: 1977 - 1986
Výrobce: ČKD Praha
Nasazení vozidla zajišťuje firma Viamont

“Elektronik” 743.010-1 – 13. VIII. 05

 Rok výroby: 1987
Výrobce: ČKD Praha
Lokomotivy této řady v roce 1988 nahradily na trati Tanvald – Harrachov ozubnicové lokomotivy řady T 426.0 a motorové vozy řady M 240.0

Moderní motorové jednotky

“DESIRO” – 11. a 12. VI. 05

Rok výroby: od roku 2000. Výrobce: Siemens.
Míst k sezení: 121. Výkon: 2 x 315 kW. Max. rychlost: 120 km/h.
Nasazení vozidla zajišťují firmy Vogtlanbahn a Viamont.

 “REGIOSPRINTER” – 20. a 21. VIII. 05

Rok výroby: 1996 - 1997. Výrobce: Siemens.
Míst k sezení: 77. Výkon: 2 x 228 kW. Max. rychlost: 120 km/h.
Vozidlo je uzpůsobeno i k jízdám na tramvajových tratích ve městě.
Nasazení vozidla zajišťují firmy Vogtlanbahn a Viamont.

Parní lokomotivy

“Rosnička” 464.202– 11. a 12. VI. 05

Rok výroby: 1956
Výrobce:Škoda Plzeň
Dnešní umístění:Depo Olomouc
Poslední parní lokomotiva dodána pro ČSD.

Kafemlejnek” 310.0134– 13. VIII. 05

Rok výroby: 1913
Výrobce: První Českomoravská
továrna na stroje Praha Libeň
Opětovně zprovozněna: 2002
Dnešní umístění: Depo Turnov

“Všudybylka” 354.195 – 20. a 21.VIII. 05

Rok výroby: 1925
Výrobce: První Českomoravská továrna na stroje Praha Libeň
Dnešní umístění: Muzeum Lužná u Rakovníka

 “Čtyřkolák” 434.1100 – 20. a 21.VIII. 05

Rok výroby: 1920
Výrobce: Škoda Plzeň
Dnešní umístění: Muzeum Lužná u Rakovníka

Ozubnicové lokomotivy

“Rakušanka, Zubačka”

T 426.001 – 11. a 12. VI., 13.VIII. 05

T 426.003– 7. V., 11. a 12. VI., 23. VII., 13. VIII., 10. IX., 1. X. 05

Rok výroby: 1961
Výrobce: SGP Wien, Rakousko
Odstavení z provozu: 1988
(ukončení pravidelného ozubnicového provozu na trati Tanvald – Harrachov). Dnešní umístění: Tanvald.

Železniční společnost Tanvald, o. p. .s.
Krkonošská 256, 468 41 Tanvald
Internet: http://www.zubacka.cz; e-mail: info@zubacka.cz
Text a foto: Ing. Petr Prokeš, prosinec 2004



Dále z tisku (poděkování za zaslání p. Janu Štěpánkovi)

Právo 15.3. 2005 - Budou jednat o spojení

Čeští a polští železničáři a politici budou v úterý v Liberci jednat o dalších formách spolupráce. Jedním z hlavních bodů konference přitom bude zprovoznění úseku železniční trati Harrachovstátní hranice-Szklarska Poreba. "Vzhledem k pozitivní změně postojů na polské straně svítá naděje i česko-polským kolejím z Harrachova do Szklarské Poreby, kde se již 13 let pouze jedná," řekl Právu systémový specialista Generálního ředitelství Českých drah Jindřich Berounský. (li))

Mf Dnes 16.3. 2005 - Vlaky přes Krkonoše pojedou možná už letos Harrachov - Třináct let usilují krkonošské obce na na česko-polské hranici o obnovení horské železnice mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou. Zatím marně. Už letos by však na trať mohly vyjet znovu vlaky. "Chceme s tím letos pohnout a zatlačit na to, aby došlo ke změně," řekl systémový specialista Českých drah Jindřich Berounský. Věří, že už v létě začnou do Polska jezdit víkendové vlaky.

Zájem je na obou stranách, znovuobnovení provozu vázne hlavně v Polsku. Trať totiž připadla Správě zbytného majetku polských železnic, která s ní nechce nic dělat. "Nemáme na druhé straně odpovídajícího partnera," vysvětlil zástupce Českých drah pro Liberecký kraj Rudolf Půlpán. O trať usilují polské obce, zatím zůstalo ale jen u snahy.

"Za těch třináct let byla už sepsána spousta deklarací, ale s tratí se nic neděje. Chybí politická vůle," konstatoval starosta Harrachova Václav Cajthaml. Starosta si od obnovy tra- ti slibuje především částečné zklidnění dopravy. "Kamionů nás to nezbaví, ale turisté by měli alternativu, jak se přes hranice dostat," vysvětlil. Zejména v zimě jsou totiž přístupo- vé silnice zacpané, což může zejména zahraniční návštěvníky podle jeho slov odradit od další návštěvy. Má však obavy, že čím déle se bude záchrana trati oddalovat, tím bude menší šance na její obnovu. "Mohlo by se stát, že se stane součástí lyžařských areálů. Už dnes ji s oblibou využívají běžkaři," podotkl.

Čtrnáctikilometrová trať není sice v dobrém stavu, je možné ale po ní jezdit. "Před třemi lety jsme pořádali dvě mimořádné jízdy ke stoletému výročí trati, vlak projel," dodal Berounský. Lehké motorové vozy by do Polska mohly jezdit i bez nákladné rekonstrukce. Bylo by ale potřeba trať vyčistit od náletových dřevin. Oprava by měla podle prvních propočtů stát zhruba 350 milionů korun, Poláci na ní chtějí získat dotace z Evropské unie. Pravidelné spoje jezdily přes Krkonoše do roku 1945, od té doby trať zeje prázdnotou. "Byla to na svou dobu velmi moderní trať, dokonce elektrifikovaná," podotkl Berounský. (JAN SŮRA)

Deník Jablonecka 21.3. 2005 - Vlak snad brzy překoná polskou hranici Harrachov - Železnici z Harrachova do Sklářské Poreby se blýská na lepší časy. Polské dráhy totiž během česko-polského jednání, které se uskutečnilo v minulém týdnu v Liberci, informovaly, že jsou pro oživení momentálně nefunkční části železnice na polském území. V plánu nového projektu figurují mimo jiné turistické jízdy mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou. O spojení s Českou republikou na polské straně navíc projevují zájem i polští soukromí dopravci. Přestože v souč asné době je část trati u Sklářské Poreby rozkradena, firma Dornier má za úkol vypracovat studii proveditelnosti, jež by řešila úsek Jakušice - Sklářská Poreba - Jelení Hora. Že spojení po železnici mezi Českou republikou a Polskem není ideální, přiznal i Jacek Wlo- dyga, starosta Jelení Hory. "Polské dráhy o úsek trati z Harrachova do Jelení Hory nejeví zájem, a tak nám nabídly bezúplatný převod," uvedl během návštěvy Jablonce jelenohorský starosta. "Nejdříve ale musíme znát skutečný technický stav železnice," připomněl Jacek Wlodyga s tím, že v plánu je prodloužení až do Karpače. (jaš)

* Talli
OKS@cmail.cz


Vytisknout článek | *Komentáře pozastaveny | Zobrazit komentáře


Komentáře k článku 

Zobrazit všechny komentáře

Ing. Lucian Papazian - A co vlaky do Sklárské Poruby? - 29.3.2005 12:07:50
Lada - Re: A co vlaky do Sklárské Poruby? - 30.3.2005 8:06:41

 


 

nejčtenější

Hrad Kost.
Osmý div světa - Hrad Trosky
Hrad Valdštejn v Českém ráji.
Znovuzrozený Zámek Dětenice
Zámek Humprecht
Jeskyně lásky – Adamovo lože
Zámek Hrubý Rohozec
Hrad Valečov
Mladý truhlář a restaurátor poutal pozornost fotografů
Radeč

doporučujeme



RESTAUROVÁNÍ A OPRAVY NÁBYTKU JABLONEC

UBYTOVÁNÍ V ČESKÉM RÁJI

PENZION TROSKY

UBYTOVÁNÍ NA CHALUPĚ

Klokočské skály

***

Stalking - nebezpečné pronásledování

WWW.ANTIK-KNIHY.CZ
*

krátce ...

15.12.2013 4:47:50
POzvánka na: Den v ráji v ZŠ Rovensko pod Troskami v pondělí dne 16.12.2013 od 15.00 do 16.30 hodin - Den otevřených dveří v budově Základní školy v Rovensku pod Troskami.
24.9.2013 21:44:12
Výstava k výročí 110 let místní dráhy Jičín - Turnov se koná 28.9.2013 a 29.9.2013 na zimním stadionu v Rovensku pod Troskami. Milovníci a milovnice mašinek a strojů si příjdou na své. Občerstvení samozřejmostí. Těšíme se na vaši návštěvu.Více na www.rovensko.cz
8.7.2013 11:42:14
Český ráj v obrazech Libuše Šmejcové : Prodejní výstava obrazů a obrázků rovenské malířky Libuše Šmejcové v městském muzeu v Rovensku pod Troskami. Od 28.9.2013 do 29. 9.2013. Otevřeno: 9.00 - 12.00 a 13.00 - 16.00 hod.Více na: www.rovensko.cz
31.5.2013 10:33:32
Hrad Rotštejn - Vážení návštěvníci, ve dnech 1.-3.6.2013 bude hrad Rotštejn z důvodu chladného a deštivého počasí uzavřen.
Výstava plyšové štěstíčko je ve dnech 1.-2.6.přeložena na obecní úřad v Klokočí od 10:00 do 17:00.
Turistické známky, střípky a vititky bude možno zakoupit na výstavě.
Děkujeme za pochopení. H.T.Hlubučková,kastelánka
20.5.2013 18:03:00
Tatobity - pátek 24.5.2013 9,30 - 10,30, kdy na parkovišti za OÚ v Tatobitech bude jedna z kontrol Oldtimer Bohemia Rally 2013 FIVA. Krásná historická autíčka, krásné obleky......
9.5.2013 16:47:43
Turnov : Policisté v regionu šetří zvlášť zavrženíhodný čin, a to krádež ozdobných bronzových secesních artefaktů z hrobku továrníka Josefa Boháčka na turnovském Mariánském hřbitově. Továrník Boháček byl ve své domě významný zdejší mecenáš, v roce 1916 obdržel i čestné občanství města. Boháčkovu hrobku spravuje Muzeum Českého ráje jako výraz díků. Továrník mu odkázal v roce 1926 svůj hostinec ve Skálově ulici. Muzeum ho změnilo ve své sídlo. Škoda je odhadována na čtvrt milionu korun!
27.4.2013 17:28:12
Řidiči pozor - Hrubá skála -Odbor dopravní jako příslušný silniční správní úřad informuje, že v době od 1. 5. do 31. 7. 2013 bude uzavřena silnice č. III/27921 z Hrubé Skály do Rokytnice. Důvodem je výstavba nového mostku přes občasnou vodoteč, kterou bude provádět společnost Skanska, a.s. Bezpečný průchod chodců bude v uvedeném místě řešen provizorní lávkou.
4.4.2013 7:32:42
Turnov - Ing. Tomáš Hocke, starosta města, zve občany na setkání, jehož součástí bude projednání studie vnitroměstské dopravy zpracované firmou Pudis. Odpoledne se starostou spojené s veřejným projednáním studie vnitroměstské dopravy se uskuteční ve středu 24. dubna 2013 od 16:00 hodin ve velkém sále KC Střelnice v Turnově.
3.4.2013 10:38:25
Železný Brod - Úplná uzavírka Vaňečkovy ulice - Město Železný Brod dokončuje i. etapu projektu Regenerace panelového sídliště Vaněčkova. V rámci prací bude provedena kompletní rekonstrukce obslužné komunikace. Z důvodu těchto prací bude Vaněčkova ulice úplně uzavřena, a to v období od 25.3. do 31.5.2013. Žádáme občany, aby své automobily odstavovali především v ulici Smetanovo zátiší a omezili parkování za obchodem Norma z důvodu nájezdu stavební techniky. Termín dokončení je určen jako nejzazší, ale společně s dodavatelem se budeme snažit dobu uzavírky maximálně zkrátit. Za způsobené problémy se vám omlouváme.
3.4.2013 10:36:24
Komunitní kompostárna Semily bude od dubna otevřena - „V letošním roce bude probíhat ověřovací provoz celého zařízení, jehož účelem bude nejen ověření technologických procesů kompostování, ale i dostatečnost otevírací doby pro veřejnost a možnost svozu zbytků zeleně z území města.,“ sdělil Ladislav Vacátko z odboru rozvoje a správy majetku. Otevírací doba kompostárny: duben až říjen v úterý od 9:00 hodin do 12:30 a od 13:00 do 17:30 hodin, v sobotu pak od 13:00 do 16:30 hodin. listopad až březen od 12:30 do 15:00 jen každou sudou sobotu
14.3.2013 19:42:22
Výluka na železnici Ve dnech 18. až 22. března vždy od 7.50 do 13.00 hodin budou probíhat na železniční trati v úseku Turnov - Rovensko pod Troskami výluky. Vlaky budou nahrazeny autobusy. Důvodem výlukové akce je výřez stromů podél železniční trati. Umístění zastávek náhradní autobusové dopravy bude na obvyklých místech.
12.3.2013 19:13:22
Nález skleněných figurek v železnobrodské sokolovně Nečekané překvapení přinesl železnobrodským Sokolům úklid jejich cvičebního svatostánku. Kromě archivních materiálů dokumentujících činnost zdejšího Sokola, byla objevena i krabice s téměř dvěma desítkami skleněných figurek sportovců a sokolíků. O historii a původu figurek zatím nic nevíme, ale pravděpodobně pocházejí časového období 40.–50. let 20.století, a podle stylu provedení nejsou dílem pouze jednoho autora. Námětem nejstarších figurek jsou sokolové v krojích, mladší figurky znázorňují sportovce různých disciplin (některé z nich byly pravděpodobně vyrobeny u příležitosti konání první Spartakiády v roce 1955). Figurky je možné vidět ve sklářské expozici Městského muzea během otevírací doby, nebo po předchozí domluvě. Pokud by se našel pamětník, který by k figurkám mohl poskytnout nějaké další informace, nechť kontaktuje Městské muzeum (tel. 483389081, muzeum@zelbrod.cz).
11.3.2013 17:33:27
Asociace nestátních neziskových organizací Libereckého kraje Vás zve v pátek 15. března 2013 od 16 hodin do Krajské vědecké knihovny v Liberci ( malý hudební sále ve 4. patře)na přednášku Péče o přírodní a kulturní památky zejména Libereckého kraje očima a rukama NNO věnovanou 25 letům působení NNO v oblasi Klokočkých skal.
- přednáší. Hana Talli Hlubučková, zakladatelka O.s.Ochrana Klokočských skal, vstup volný
4.3.2013 10:30:32
Turnov - Zastupitelé města na svém zasedání ve čtvrtek 28. února 2013 zvolili nového starostu města. Stal se jím Ing. Tomáš Hocke. Ve funkci nahradí dosavadní starostku PhDr. Hanu Maierovou, která po podzimních krajských volbách obsadila ve vedení Libereckého kraje post radní pro cestovní ruch, památkovou péči a kulturu a stala se také náměstkyní hejtmana. Na funkci starostky rezignovala na únorovém veřejném zasedání zastupitelstva města Turnova.


***


Český ráj : Název Český ráj vznil přibližně kolem roku 1870 v Lázních Sedmihorkách nedaleko Turnova. Mezi tehdejší lázeňské hosty patřívali přední představitelé českého kulturního a společenského života.  Tito vlastenci, prodchnuti doznívajícím národním obrozením a romantismem té doby, vyjádřili svůj obdiv okolí Sedmihorek a nazvali je Českým rájem. Tento romantický název se stal tak oblíbeným a vžil se natolik, že se stal turistickým pojmem pro celou rozsáhlou oblast severovýchodních Čech



RajNet - vydává redakce.        -